fbpx

TÉRKŐ módszertan

Mi kell a jó teljesítményértékeléshez? Hát TÉRKŐ! 

Tartsatok velünk az úton, ahol bemutatjuk nektek TÉRKŐ nevű saját fejlesztésű teljesítmény-értékelő rendszerünket. Ez egy olyan alap amin jó végigmenni, mert stabil. Utazásunk első megállójaként érkezzetek meg velünk azokba az idézetekbe, amik minket motiváltak és inspiráltak a modell kidolgozása során.

"Aki nem tervez, a bukást tervezi meg."

„Nincs annál könnyebb, mint ítéletet mondani az emberekről. Nincs nehezebb, mint helyesen megítélni őket.”

„Nincs rosszabb, mint amikor egy eleve rossz folyamatot automatizálnak.”

„Ha nem tudsz repülni, hát fuss. Ha nem tudsz futni, hát gyalogolj. Ha nem tudsz járni, hát mássz. Bármit is teszel, nem állhatsz meg: menned kell az utadon előre.”

“Az emberek soha nem változnak meg fenyegetés vagy kényszer hatására. Akkor változnak, ha találnak valami számukra becses dolgot, ami olyan értékes nekik, hogy elkezdenek miatta másképp élni.”

Teljesítménycélok

A teljesítmény célok olyan meghatározott célok vagy eredmények, melyeket egyénileg vagy csoportosan tűzünk ki, hogy elérjük a kívánt eredményeket vagy szinteket a munkában vagy más területeken.

A célok hierarchiájában beszélhetünk egyéni, csoportos vagy vállalati célokról, az eredmény akkor mutatkozik meg a legjobban, ha szervezeti cél minél több átfedést mutat az egyéni célokkal. Ezek a célok segítenek fókuszálni, motiválni és mérni az elért eredményeket, emellett hozzájárulnak a fejlődéshez és a sikerek eléréséhez.

Fontos, hogy a teljesítmény célok specifikusak, mérhetőek, elérhetőek, relevánsak és időhöz kötöttek legyenek (a SMART célokról bővebben itt olvashattok)

Értékelés

Az értékelés egy folyamat a szervezetben, melynek során munkavállalók vagy az egész szervezet teljesítményét, eredményeit vagy fejlődését értékelik és mérlegelik.

Ez a folyamat lehetőséget nyújt az egyéneknek és vezetőknek visszajelzésre, fejlesztésre és az esetleges célok módosítására.

Az értékelés általában a munkatársak eredményeit, képességeit, viselkedését és teljesítményét értékeli az előzetesen meghatározott szempontok szerint. 

Az értékelési folyamat hozzájárulhat a fejlődéshez, motiváláshoz és az eredményesség növeléséhez a szervezetben

Rendszer

Egy szervezetben lévő rendszer általában egy összetett struktúrát jelent, mely különböző elemeket foglal magába, mint például folyamatokat, szabályokat, technológiát és erőforrásokat. Ezek a rendszerek szolgálják a szervezet mindennapi működését és hatékonyabbá teszik a tevékenységeket.

Céljuk lehet optimalizálni a folyamatokat, növelni a hatékonyságot és támogatni a döntéshozatalt a szervezeten belül.

Fontos, hogy ezek a rendszerek összehangoltak legyenek, hogy támogassák a szervezet céljait és stratégiáját. Modern világunk technikai vívmányai teljes mértékben támogatják munkánkat; applikációk, tervező és értékelő rendszerek segítenek bennünket, hogy időt és energiát, nem utolsó sorban pénzt megspórolva stresszmentesebben, hatékonyabban tudjunk tervezni, célokat kitűzni és értékelni.

Kompetenciák

Kompetenciák azok a specifikus képességek, ismeretek és készségek, melyeket egy egyén vagy szervezet rendelkezik. Ezek lehetnek általános vagy szakosodott készségek, melyek hozzájárulnak a hatékony teljesítményhez és eredményességhez egy adott területen vagy feladatkörben.

A kompetenciák általában több dimenziót ölelnek fel, mint például a tudás, készségek, képességek és viselkedési minták, ide tartoznak a jártasságok és a készségek, illetve a kapcsolatteremtő képesség és/vagy szociális viselkedési formák.

A kompetenciák fontosak a személyes és szakmai fejlődésben, valamint a munkahelyi sikerek elérésében.

A kompetenciák három szintjét érdemes megkülönböztetni:
1️⃣.Vezetői kompetenciák
Vezetői szinten a kompetenciák magukban foglalják az inspirációt, a stratégiai gondolkodást és az emberekkel való kapcsolatot. A jó vezető nemcsak szakértelmet mutat a területén, hanem hatékony kommunikációs és vezetési képességekkel is rendelkezik. Ez a szint magában foglalja az érzékenységet a változásokra, a konfliktuskezelést, a döntéshozói képességet és az innovációt
2️⃣. Általános kompetenciák
Ezek azok a képességek, amelyek az egész vállalat működését támogatják. Ide tartoznak többek között az együttműködőképesség, az alkalmazkodóképesség, az etikus viselkedés, problémamegoldó készség és a pontosság, precizitás. Ezek a kompetenciák átívelnek a különböző részlegeken és pozíciókon, és segítenek az együttműködésben és a hatékony munkavégzésben.
3️⃣. Szakmai kompetenciák
Ezek a kompetenciák a specifikus területekre, szakmákra vagy szakterületekre fókuszálnak. Például a technikai ismeretek, a szakmai tapasztalat, az adott területen elsajátított tudás és a specializált készségek ide tartoznak. Ezek a képességek nagyban hozzájárulnak a személyes teljesítményhez és a szakmai fejlődéshez, miközben támogatják a vállalat szakmai szintű tevékenységét is.

Ezek a kompetenciák együttműködnek és egymást kiegészítik egy jól működő szervezetben. A vezetők feladata az, hogy megfelelően összehangolják és támogassák ezeket a szinteket annak érdekében, hogy a vállalat hatékonyan működjön és az egyének is fejlődjenek a szakmai pályájukon.

Ösztönzés

Az ösztönzés a motiváció egy formája, mely célja, hogy egyének vagy csoportok jobban, eredményesebben működjenek. Ez lehet anyagi vagy nem anyagi jellegű, és különböző formákban jelenhet meg, mint például jutalmak, elismerések, fejlődési lehetőségek vagy pozitív visszajelzések.

Az ösztönzés segíthet növelni a munkahelyi elkötelezettséget, produktivitást és elégedettséget, elősegítve ezzel a hatékonyabb teljesítményt és eredményességet a szervezetben. Minden vezető szeretné, hogy a dolgozói megfelelő szakmai tudásukat maximálisan kihasználva a cég érdekeit szem előtt tekintve dolgozzanak és mindezt lehetőleg hosszú időre az adott cégnek elkötelezve. Az ösztönzés ennek érdekében sosem általános, hanem egyénre szabott, nincs rá egy egységes recept, a jó vezető megtalálja azt az eszközt, amivel a legjobban tudja megtámogatni az egyént.

Az egyéni szinten történő ösztönzés kulcsfontosságú a motivált és elkötelezett munkavállalók megtartásában és a hatékony teljesítményükben.

Amikor az egyén érzi, hogy a munkája személyesen és a cég számára is fontos, amikor érzi, hogy az erőfeszítései nem csak az eredményekben értek célt, hanem ezt mások is észreveszik és értékelik, hajlamosabb nagyobb erőfeszítéseket tenni és magasabb szinten teljesíteni. Olyan ez, mint a masni az ajándékos dobozon, mint a hab a tortán, ez az a plusz, amitől igazi lesz a dolog.

Úgy érzitek nem is olyan könnyű eligazodni a célkitűzés, értékelés területén? Elakadtál, mi támogat téged legjobban a tervezésben? Meg akarsz spórolni időt, energiát, pénzt a legtesthezállóbb technikai rendszer felkutatásával? 


Keressetek minket bátran egyedi, szervezet-specifikus ajánlatainkért!♟🔝

Kövess minket a Social media-ban is!
Oszd meg másokkal is blog bejegyzésünket, ha tetszett!