A 0. pont. A megbeszélés kiírt időpontja előtt felkészülök a megbeszélésre.
Bekérem a kollégától az önértékelését, ezt összevetem a saját értékelésemmel és ránézek a lehetséges eltérésekre. Összegyűjtök minden olyan adatot és tényt, ami segít megvilágítani objektívan az elakadásokat és ami megerősíti a pozitívumokat. A beszélgetés előtt felmérem a saját OK állapotomat és felkészülten érkezem a megbeszélésre, ahol a helyszín és a körülmények is támogatnak abban, hogy a másikra tudjak maximálisan figyelni, és amennyire lehetséges kizárom a zavaró körülményeket.
Small Talk / beszélgetés indítása
Célja: megérkeztetni a másik felet a beszélgetésbe (hiszen sok mindenki túlterhelt és stresszes, zsong a feje a sok egyéb információtól), illetve felmérni azt, hogy a másik ok-e, és nyitott-e a visszajelzésem fogadására felnőtt énállapotból. Vigyázni, hogy ne nyissuk túl tágra a kérdést, és ne felejtsük el mi a beszélgetés célja.
Tényfeltáró kérdések, a kolléga véleményének a megértése coaching technikával.
Célja: a saját teljesítmény kapcsán a kolléga álláspontjának megértése, hiszen fontos, hogy megértsük, hogy hogyan látja a másik fél a helyzetet és hogy feltárjuk az adott időszak körülményeit. Legyen figyelmünk (valós figyelem), és legyünk maximálisan jelen. Szűrjünk ki minden olyan információt (nonverbális, oda nem illő kifejezések) ami nem illeszkedik a helyzethez és kérdezzünk vissza!
A vezetőnél lévő adatok tények közlése
Osszuk meg mi hogyan látjuk az adott időszakra vonatkozó teljesítményét a kollégának. Tegyük ezt tények és adatok mentén, ítélkezésmentesen, énerős közléseket használva, és minden esetben kössük össze / építsük be a dolgozó által elmondott információkat. A megfigyelt viselkedésről a lehető legtárgyilagosabb módon, és konkrétan beszéljünk. Figyeljünk arra, hogy mindig a viselkedést írjuk le, ne pedig az illető személyiségére vagy feltételezett motivációira utaljunk.
A vezető érzéseinek / a hatások a közlése a az elmúlt időszak kapcsán
Megkérdezhetjük először a kollégától az ő érzéseit, illetve munkájának a hatását, és mondjuk el mi is hogy éltük meg az együttműködésünket. Az objektív értékelésbe tehát bekapcsolódik az „én” nyelv, azért, hogy el tudjuk mondani, mi érintett meg bennünket, mi okozott frusztrációt, tanácstalanságot, dühöt abban, amit a másik mondott vagy tett.
Vezetői elvárások tiszta és egyértelmű kifejezése
A vezetőnek fontos, hogy pontosan és egyértelműen fogalmazza meg az elvárásokat a dolgozókkal szemben. Amennyiben volt olyan cél, ami nem teljesült, akkor fontos egyértelműen megfogalmazni ennél a lépésnél, összekötve az előző ponttal, hogy pontosan mi lett volna, amit elvárunk, és hogy változik a kérésünk a jövőre nézve.
Vezetői döntés közlése az adott eset kapcsán
Ha számszerű értékelést kell adni egy teljesítmény kapcsán, akkor érdemes megkérdezni először a kollégát, hogy az elhangzottak alapján ő hogy értékelné magát, és milyen értékelést adna a saját teljesítményre. Ezután pedig nem szabad elfelejteni tisztán, egyértelműen kimondani azt, hogy mi milyen értékelést adunk az adott időszakra. Lehet motivációs céllal kicsit „alulértékelni” és jobb értékelést is adni, attól függően mik a
hosszútávú céljaink a kollégával .
Fejlesztési alternatívák és vezetői támogatás
Mindenekelőtt kérdezzük meg a kollégától, hogy szerinte miként lehetne fenntartani/megváltoztatni az adott eredményeket, annak érdekében, hogy első körben „felelősségben” tartsuk a kollégát saját fejlődése kapcsán. Mi segítené a szükséges változás kapcsán, érdemes egy kicsit „coacholni”, illetve tehet a vezető is javaslatokat. Ezek a javaslatok legyenek konkrétak, és az adott viselkedés megváltoztatására utaljanak, ne pedig az illető személyiségére.
A következő lépések megbeszélése
Beszéljük meg együtt a következő lépéseket és célokat, melyek a jövőre vonatkozzanak fogalmazzuk meg, hogy mi az amit a kitűzött viselkedésváltozással el szeretnének érni, vagyis miért lesz jó az illetőnek ha eléri a célokat, illetve tegyünk említést arról, hogy mikor és milyen formában térünk vissza a témára és erre mivel kell készülnie a dolgozónak.